Tai visos kalbos sistemos nepakankamas susiformavimas, apimantis garsų tarimą, panašių garsų skyrimą, žodyną, kalbos gramatinę sandarą bei rišlų pasakojimą.
Kalbos neišsivystymo priežastys
Dažna pirminio kalbos neišsivystymo priežastis - ankstyvas organinis galvos smegenų pažeidimas. Smegenis pažeidžia intoksikacijos, asfiksijos, centrinės sistemos ligos bei traumos. Neigiami faktoriai vaisių gali veikti nėštumo periode, gimdymo metu ir pirmaisiais gyvenimo metais. Sunkiausi kalbos trūkumai atsiranda dėl vaisiaus centrinės nervų sistemos pažeidimo III-IV mėnesį. Taip pat gimdymo metu patirtos traumos, deguonies stygius gali nulemti ne tik kalbos sutrikimus.
Kalbos formavimuisi turi įtakos ir pirmaisiais vaiko gyvenimo metais persirgtos ligos bei jų komplikacijos. Pavyzdžiui, pirmąjį vaiko gyvenimo pusmetį gydytojai nustato raumenų tonuso sutrikimą, jam pasireiškus, vaikas yra glebus, nenoriai sėdasi. Toks sutrikimas lemia ir kalbos vystymąsi – jeigu raumenų tonusas išlieka žemas, logopedas dažnai stebi pasyvų liežuvį, nejudrias lūpas. Tokiu atveju labai svarbu laiku suteikti reikalingą pagalbą.
Mažylio kalbos raidai įtaką daro ir artimų žmonių kalba. Jeigu šeimoje kalbama rišliai, taisyklingai, vartojant turtingą žodyną, vaikas natūraliai to mokosi. Šilti šeimos narių santykiai ir malonus bendravimas – būtinos sąlygos ne tik sėkmingai kalbos plėtotei, bet ir asmenybės formavimuisi.
Kalbos neišsivystymas skirstomas į;
- žymų
- vidutinį
- nežymų
Žymus kalbos neišsivystymas – tai visiškas nekalbėjimas arba
kalbą sudaro keletas garsažodžių ar žodžių santraukų. kartais juos bando jungti
į sakinius. Painioja daiktų ir veiksmų pavadinimus. Neturi poreikio mėgdžioti
suaugusių kalbą, bandydami kartoti pasako tik atskiras žodžio dalis. Pasyvus
žodynas žymiai gausesnis už aktyvųjį. Dažnai pasitelkiama gestai, mimika.
Vaikai gerai supranta kalbą tik konkrečioje situacijoje. Sunku įvykdyti
du ar daugiau nurodymų. Dažnai neskiria fonemų, nesugeba skirti vieną nuo kito
fizinių garsų arba foneminė analizė nesuprantama ir neįveikiama.
Neįmanoma rasti nurodyto garso žodyje, skirti žodžius besiskiriančius viena
fonema. Tai neretai trunka ne vienerius metus.
Vidutinis kalbos neišsivystymas. Bendraujama dažnai iškreiptais, bet jau
tikrais žodžiais. Suprantamos kai kurios
gramatinės formos. Ne visada skiria daiktavardžių skaičius. Geriau supranta veiksmažodžių laikų formas. Jau diferencijuojami klausiamieji žodeliai. Gausėja ekspresyvusis žodynas. Vaikai pradeda skirti ir vartoti savo kalboje daiktų, veiksmų, ypatybių pavadinimus, kai kuriuos įvardžius, jungtukus, prielinksnius. Retkarčiais pasitaiko ir prieveiksmių.
Dažnai nežino spalvų, formų pavadinimų. Beveik nevartoja būdvardžių. Nežinomi žodžiai keičiami panašių, panašios paskirties daiktų pavadinimais: avis vadinama ožka, višta - gaidžiu, padas - koja, skrybėlė - kepure.
Daromos grubios žodžių kaitymo, derinimo, valdymo klaidos. Sakiniai trumpi. Pasakojimai situatyvūs. Labai ryškūs garsų tarimo trūkumai. Iškreipia daugiaskiemenius žodžius, praleidžia, sukeičia vietomis skiemenis garsus. Foneminė klausa nepakankama rašymo,
skaitymo mokymuisi. Vaikai nepajėgia atlikti žodžių garsinės analizės užduočių.
Nežymus kalbos neišsivystymas. Pakankamai rišli kalba
su kai kuriais fonetiniais, leksiniais gramatiniais trūkumais. Vaikai
kalba labai paprastais sakiniais, išreiškia pagrindines mintis, kurios be
konkrečios situacijos ne visada suprantamos. Pasyvus ir aktyvus žodynas
gausesnis, bet dar ribotas. Dalį daiktų pavadina netiksliai : alkūnę vadina ranka, pėdą - koja, sijoną - suknele ir pan.
Nepavadina kiek retesnių veiksmų: irkluoja, čiuožia, slidinėja, rieda, šliaužia. Būdvardinis žodynas dar labai skurdus. Savarankiškoje kalboje vengia vartoti ne visai žinomus žodžius. Silpni žodžių darybos, kaitymo, valdymo, derinimo įgūdžiai Pvz. akmenys - akmenai, žmonės - žmogai, su valtimi - su valčia, šunys - šuniai.
Vaikai skiria daiktų, veiksmų, atskirų požymių pavadinimus, pradeda
vartoti įvardžius, paprastus prielinksnius, kartais jungtukus. Gana taisyklingi
mažybiniai daiktavardžiai. Retai vartoja sudurtinius žodžiai.
Vaikai kalba sakiniais. Gali rišliai pasakoti. Sakiniai išplėstiniai, tačiau trumpi.
Dar išlikę garsų tarimo trūkumai: sigmatizmas, rotacizmas, lambdacizmas, skardžiųjų, minkštųjų priebalsių tarimo trūkumai. Painiojami išmokti, bet neįtvirtinti garsai. Labiau iškreipiami ilgesnių žodžių priebalsių junginiai.
Vaikai kalba sakiniais. Gali rišliai pasakoti. Sakiniai išplėstiniai, tačiau trumpi.
Dar išlikę garsų tarimo trūkumai: sigmatizmas, rotacizmas, lambdacizmas, skardžiųjų, minkštųjų priebalsių tarimo trūkumai. Painiojami išmokti, bet neįtvirtinti garsai. Labiau iškreipiami ilgesnių žodžių priebalsių junginiai.
Foneminė klausa nepilnavertė, nepakankami garsinės analizės įgūdžiai. Vaikai neskiria klausa 1-2 grupių garsų: skardžiųjų- dusliųjų, švilpiamųjų- šnypščiamųjų.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą